Proč děti reagují jinak na obrázek než na slovo

Schopnost reagovat na jazykové podněty se vyvíjí postupně. U dětí je na počátku dominantní první signální soustava, která zpracovává vizuální podněty rychleji a přirozeněji než jazyk. Obrázky jsou konkrétní, snadno uchopitelné a okamžitě srozumitelné. Slova naproti tomu vyžadují jazykové dekódování, které se dítě teprve učí, proto snáze pochopí obrázek jablka než slovo „jablko“. Obrázek aktivuje první signální soustavu, tedy smyslovou zkušenost, zatímco slovo až druhou, která vyžaduje abstraktní zpracování.

Emoční reakce na obraz
Obrázky často vyvolávají silnější emocionální odezvu než slova. Například dítě může reagovat smíchem, pláčem nebo identifikací: „To jsem já!“, když vidí scénu, která mu připomíná vlastní zážitek. Obraz umožňuje externalizaci, kdy dítě může snáze mluvit o svých pocitech, protože je „vidí zvenku“. Tento rozdíl má zásadní dopad nejen na vzdělávání, ale i na marketing zaměřený na dětské publikum. Reklamy určené dětem proto často pracují s výraznými barvami, jednoduchými tvary a animovanými postavami, které oslovují jejich vizuální vnímání. Jazyková rovina se přidává až později jako doplněk k obrazu, nikoli jako hlavní nositel sdělení.

Jazyková kapacita vs. porozumění
Děti často rozumějí více, než dokážou vyjádřit slovy. Obrázek jim poskytuje oporu ve vizuálním kontextu, který pomáhá pojmenovat situaci, emoci nebo vztah. Například aktivní obrázky podporují rozvoj gramatiky, výslovnosti i předvídání či předjímání budoucích událostí nebo děje a díky tomu se mohou připravit na to, co přijde. Jistě si vybavíte netrpělivé čekání dětí, když už drží dárek v ruce, ale ještě ho nerozbalily, je v nich nadšení a vnitřní napětí. V psychologii se schopnost myslet dopředu označuje jako anticipace.

Kognitivní zpracování
Obrázky se zpracovávají v mozku jinak než slova. Vizuální podněty aktivují pravou hemisféru, která je zodpovědná za prostorové vnímání, intuici a kreativitu. Slova naopak vyžadují aktivaci levé hemisféry, která je domovem logiky, analýzy a jazyka. U malých dětí je pravá hemisféra dominantnější, což vysvětluje jejich přirozenou reakci na obraz.

Praktický dopad má několik významů. V pedagogice obrázky pomáhají dětem lépe porozumět učivu, zejména v předškolním věku. Jsou základem pro rozvoj řeči, paměti i sociální interakce. V terapii obrázkové karty umožňují dětem vyjádřit pocity, které by slovy nepojmenovaly. Pomáhají při práci s emocemi, traumaty nebo konflikty. V komunikaci s dítětem často ukáže na obrázek, aby vyjádřilo, co cítí nebo co chce. Slova přicházejí až jako druhý krok.

-lž-