Vitra Design Museum uvádí výstavu The Shakers: A World in the Making

Jak mohla americká svobodná církev z 18. století inspirovat generace umělců, architektů a designérů po celém světě? Shakers byli náboženským hnutím, pro které byly design a architektura výrazem víry v pospolitost, práci a sociální rovnost. Nová výstava The Shakers: A World in the Making (Shakeři: Tvoření světa) zkoumá, jak tyto hodnoty vedly k precizně zpracovanému nábytku a osobité architektuře, které si uchovaly svůj vliv až do dnešní doby. Expozice představuje rozsáhlý soubor nábytku, architektonických prvků, nástrojů a komerčních výrobků v kombinaci s nově vytvořenými díly současných umělců a designérů. Výstava tak odhaluje komplexní sociální, materiální a duchovní kontext, z něhož vzešel „shakerovský styl“, a zároveň ukazuje, jaké možnosti mohou jeho hodnoty přinášet i dnes. Výstavu pořádají Vitra Design Museum, Milwaukee Art Museum, Institute of Contemporary Art, Philadelphia a Wüstenrot Stiftung ve spolupráci s Shaker Museum. Do do 28. září je k vidění v kampusu značky Vitra ve Weil am Rhein.

Příslušníci náboženské komunity Shakers, původně založené v Anglii na konci 18. století, emigrovali v roce 1774 do amerických kolonií, kde vybudovali osmnáct samostatných komunit od Kentucky až po Maine. V rámci těchto komunit vytvářeli nábytek, předměty denní potřeby i architekturu, které si brzy získaly uznání pro svou radikální jednoduchost a také pro inovativní využití standardizace a sériové výroby. Jejich přínos k designu a architektuře je dodnes oceňován, avšak často bývá vnímán pouze z estetického hlediska. Výstava The Shakers: A World in the Making (Shakeři: Tvoření světa) však ukazuje, že shakerovský design vycházel především z jejich náboženské praxe uctívání a práce. Výstavu navrhlo milánské studio Formafantasma a představuje více než 150 originálních exponátů, z nichž většina pochází ze světově významné sbírky Shaker Museum v Chatham, New York.

Vedle historických děl zahrnuje výstava také nové výzkumy a zakázkové projekty sedmi mezinárodních současných designérů a umělců. Jejich práce vstupují do dialogu s dochovanými artefakty komunity, přičemž každý z autorů k jejich dědictví a materiální kultuře přistupuje zcela osobitým a osobním způsobem. Vzniká tak propojení minulosti a současnosti, které návštěvníkům umožňuje hledat nové souvislosti s jedním z nejpůsobivějších historických experimentů v oblasti alternativního komunitního života. Spojením současného a historického materiálu výstava zkoumá, jakým způsobem myšlenky této komunity rezonují i ve 21. století – a to včetně témat, jako je gender, inkluze nebo udržitelnost. The Shakers: A World in the Making (Shakeři: Tvoření světa) tak narušuje zavedené narativy, které po desetiletí utvářely vnímání shakerovského designu, a zasazuje jej do širších souvislostí, z nichž vzešel.

Naše muzeum se vždy silně zajímalo o zkoumání designových proudů, které se ubírají mimo zaběhnuté cesty, a o ukázání širšího kulturního, filozofického, a dokonce duchovního kontextu designu. Naše sbírka nábytku obsahuje několik shakerských kusů, které byly součástí inspirace pro realizaci této výstavy. Samotná výstava je výsledkem produktivní transatlantické spolupráce, která se v kontextu současných politických změn jeví jako důležitější než kdy dříve,“ uvedl Mateo Kries, ředitel Vitra Design Museum.

Výstava je členěna do čtyř tematických sekcí, jejichž názvy vycházejí z autentických výroků členů shakerství.

Místo tak akorát (The Place Just Right)

Úvodní sekce přibližuje svět shakerství skrze architekturu, každodenní život a duchovní principy. Historické fotografie a objekty – například čtyřmetrová lavice nebo typická shakerská schodiště – ukazují přísně strukturovaný komunitní život v celibátu a genderově odděleném prostředí. Rádio z komunity v Canterbury dokumentuje, jak Shakeři přestože se stáhli ze sekulární společnosti, vítali vnější inovace a technologie. Tento důraz na zvuk se odráží i v objektech zkoumajících nejznámější vnější projev shakerské víry – tanec uctívání, díky němuž získali přezdívku „Shakers“. Hudební nástroje, jako phonoliszt-violina, metronom či zpěvníky, doplňují obraz hudební a taneční tradice komunity. Taneční performance POWER choreografa Reggieho Wilsona propojuje shakerskou spiritualitu s afroamerickou taneční a hudební tradicí a přibližuje, jak se víra promítala do pohybu a rituálu.

Když najdeme něco dobrého, držíme se toho (When We Find a Good Thing, We Stick to It)

Druhá sekce se zaměřuje na materiální kulturu shakerských komunit a ukazuje, jak jejich náboženské přesvědčení formovalo charakteristický „shakerský styl“, který zůstává inspirativní dodnes. Oblečení a nábytek, například komody, šuplíkové skříňky nebo šicí stoly, ilustrují komunitní smysl pro pořádek a strukturu, jak je kodifikován v Millennial Laws z let 1821 a 1845. Tyto principy se odrážejí i v řadě židlí komunity, které jsou zajímavé svou standardizací, praktičností a možností přizpůsobení. Vztah mezi shakerskou snahou o kodifikaci a zároveň možností individuální interpretace, rozvoje či dokonce náboženské svobody je zpracován v díle současné umělkyně Kameelah Janan Rasheed – sérii abstraktních glyphů inspirovaných 19. stoletím a texty Matky Rebeccy Cox Jackson, černošské shakerské představené a zakladatelky jediné městské komunity Shakerů.

Každá síla dává vzniknout formě (Every Force Evolves a Form)

Třetí sekce výstavy zkoumá zdánlivě paradoxní propojení mezi snahou Shakerů vytvořit uzavřenou komunitu a zároveň jejich designérským étosem otevřeným změně, inovacím a obchodu. Shakerské domácí potřeby, například pečlivě navržené oválné krabičky či dekorativní výrobky, byly vyráběny a prodávány s cílem podporovat chod komunit. Sekce dále představuje inovativní shakerské košťata, pracovní stoly a základní elektrické nástroje, které dokládají otevřenost komunity novým technologiím.

Jedinečné místo Shakerů v přechodu od tradičního řemesla k modernímu designu reflektuje dílo designéra a umělce Christiena Meindertsmy. Obdivovatel shakerského řemesla reinterpretoval jejich tradici košíkářství do současného prototypu biologicky rozložitelné rakve z vrbového proutí. Inkluzivitu shakerské společnosti, považovanou za pokrokovou díky přizpůsobování prostředí a předmětů osobám s fyzickým omezením, zpracovává umělec Finnegan Shannon. Film The True Artist Helps the World by Revealing Mystic Truths (Tree of Light) Davida Hartta zároveň zkoumá pevné struktury shakerského života a zapojuje diváka do reflexe jejich spirituality a historie.

Nechci, aby si mě pamatovali jako židli (I Don’t Want to Be Remembered as a Chair)

Závěrečná sekce výstavy se zaměřuje na odkaz Shakerského hnutí a na současnou relevanci jeho komunitou vedené kreativní tvorby. Mezi historickými exponáty najdeme sérii propracovaných „dárkových kreseb“ z let 1830 až 1850, které vznikly z božských vizí zaznamenaných shakerskými sestrami.

Shakerská představa práce jako formy uctívání je reinterpretována umělcem a designérem Chrisem Halstrømem prostřednictvím rozsáhlého vyšívaného díla, ve kterém každý steh chápe jako modlitbu.

Jako středobod této sekce vytvořila umělkyně Amie Cunat instalaci „Meetinghouse 2“, což je zmenšená reinterpretace shakerského sborového domu – komunitního prostoru, kde se Shakeři scházeli k bohoslužbám. Instalace je přístupná návštěvníkům a podporuje jejich vlastní reflexi spirituality a kolektivního života.

Výstava The Shakers: A World in the Making nahlíží na odkaz Shakerů jak z hlediska jejich designu, tak světového názoru, a to z moderní perspektivy. Výtvarníci a designéři jsou tak zváni, aby prozkoumali, co nám svět Shakerů může dnes nabídnout. Různorodé odborné znalosti každé z institucí zapojených do výstavy vedly k obohacující spolupráci, která nejen překonává oceán, ale zároveň propojuje současné umělce a designéry do dynamického dialogu reflektujícího trvalou relevanci Shakerů,“ uvedla Mea Hoffmann, spolu kurátorka výstavy.

Výstava je doprovázena širokou škálou událostí a workshopů. Po své premiéře ve Vitra Design Museum bude výstava představena v Milwaukee Museum of Art (25. září 2026–31. ledna 2027), v Institute of Contemporary Art v Philadelphii (31. ledna – 9. srpna 2026) a dále v dalších mezinárodních muzeích.

Katalog a další informace

Výstavu doprovází katalog o 286 stranách, který zahrnuje historické objekty, eseje, rozhovory a nově pořízené fotografie shakerských objektů a architektury. Mezi přispěvateli figurují odborníci jako Glenn Adamson, Shoshana Resnikoff, Aaron Betsky, Mabel O. Wilson a další, včetně Sarah Margolis-Pineo, Jeffreyho De Bloise a Johann Hinrich Claussena. Publikaci vydalo Vitra Design Museum a Wüstenrot Stiftung.

Kurátorský tým:
Mea Hoffmann (Vitra Design Museum), Shoshana Resnikoff (Milwaukee Art Museum), Hallie Ringle a Zoë Ryan (Institute of Contemporary Art, Philadelphia)

Architektura výstavy: Formafantasma
Hashtag: #VDMShakers
Koncepce katalogu: Mea Hoffmann, Shoshana Resnikoff, Chyna Bounds, Zoë Ryan, Hallie Ringle
Grafický design: A Practice for Everyday Life
ISBN: 978-3-945852-66-8 (EN)
Cena: 59,00 €